هربرت مارکوزه فلسفه آزادی

“هربرت مارکوزه فیلسوف از مدینه فاضله: گرافیک بیوگرافی”
خرید در بازار Truthdig

هربرت مارکوزه (1898-1979) بزرگترین است اما تا حد زیادی ناشناخته فیلسوف از اواسط قرن 20th. زمانی که من ذکر او در UCLA کلاس امروز تقریبا هیچ کس به رسمیت می شناسد منابع. در عین حال زمانی که من شروع به تدریس در اواخر 1960s او عمده و اصلی کار من است. برای چندین سال در دانشگاه برکلی من اختصاص داده و تدریس “One-Dimensional Man, مقاله در آزادی, اروس و تمدن” و “سرکوبگر تحمل است.” این دوره خوانش خوبی بودند و تولید قوی اغلب بحث های متحرک. این تکالیف و خواندن لیست بودند کمتر به خوبی دریافت شده توسط من بیشتر محافظه کار دانشکده مافوق همه به احتمال زیاد حزب لیبرال دموکرات که دوست نداشتند و می ترسیدند در جریان قیام دانشجویی در دانشگاه برکلی و در سراسر کشور.

من هم متمایز لذت بردن از ملاقات مارکوزه در فرد چند بار زمانی که او بازدید برکلی و من تا به حال محدود مکاتبات با او هنگامی که او به تدریس در دانشگاه سان دیگو. از یکسو همچنان قدرتمند نفوذ در حال حاضر من اشتغالات فکری. همراه با نوشته های C. Wright Mills او به شکل فکری بنیاد زیادی از آموزش در طول سال. که تماس با این حال مختصر بسیار ارزشمند بود.

جدید گرافیک, بیوگرافی “هربرت مارکوزه: فیلسوف Utopia,” نشان داده شده توسط نیک Thorkelson ویرایش توسط Paul Buhle و Andrew T. لمس و با یک پیش گفتار توسط آنجلا Y. Davis, مارس هرالد Marcuse احیای. Buhle و اضافه کردن لمس عظیم علمی به عمق این پروژه است. آن تصویری از شخصیت جذاب به خوانندگان جوان و زندگینامه دقت فلسفی پیچیدگی تاریخی حدت و نافذ مشاهدات و تفسیر در مورد Marcuse اجتماعی و سیاسی را تجزیه و تحلیل حجم به همان اندازه جذاب برای دانشمندان و تحصیل افراد غیرمتخصص.

اما برای من این کتاب موفق شد با شدت و قدرت به دلیل آن را کاتالیز من گسترده بازگشت از یکسو متون که من تا به حال فقط نگاه (embarrassingly) fleetingly در اخیرا. آن ثابت می شود یک لذت برای مثال به دقت دوباره در بخش های مختلف از “یک بعدی است.” من به یاد چه باهوشتر از یکسو شد و در پرداختن به زندگی-نافی پیامدهای شایع مصرف دستکاری نیاز توسط مقرره منافع شرکت های بزرگ و کمال هذیان “آزادی” در یک طرح پیچیده توتالیتاریسم برای “ثروتمند.” او نوشت: این در حالی که در همان زمان که میلیون ها نفر از ساکنان حاشیه رانده شده هستند به طرز وحشیانه ای نگه داشته و در خط او را که منجر به شناسایی با رشد آفریقایی آزادی مبارزه در دهه 1960 و با گسترش مبارزات مردم تحت ستم در سراسر جهان است.

قطعات اولیه این درگیر شدن گرافیک بیوگرافی ها قابل توجه تلفیقی از یکسو زندگی با فلسفی خود را توسعه مجموعه ای در برابر پر سر و صدا توسعه تاریخی از اوایل قرن 20 اروپا است. این تواریخ خود را در مطالعات اولیه با مارتین هایدگر خود را برجسته در یاد مکتب فرانکفورت نظریه انتقادی و لازم پرواز به عنوان یک یهودی از این تهدید در حال رشد از حکومت نازی ها در آلمان بومی است. از یکسو پیوست بزرگ و برجسته تعدادی از روشنفکران و هنرمندان و دیگران که نازی گریخت و استبداد پیدا کردن پناهگاه در ایالات متحده و جاهای دیگر در آن وحشتناک بار.

نیک Thorkelson نقاشی اضافه کردن فوق العاده به این روایت است. او دیرین هنرمند گرافیک با برجسته ثبت تصویر به خصوص در رادیکال و کارگری موضوعات. او نشان می دهد که چگونه به طور موثر این رسانه می تواند در انتقال ایده های پیچیده در یک به طور کامل راه جذاب.

دانش آموزان و دیگران علاقه مند به فلسفه و تاریخ فکری باید مشغول به خصوص بعد از دیدن و خواندن در اینجا در مورد مکتب فرانکفورت و آن چهره های کلیدی. از یکسو اولیه برخورد با هگل کانت گوته فروید مان هایدگر مارکس و دیگر عمده فلسفی و ادبی ارقام به رهبری او را به مکتب فرانکفورت. این کتاب همچنین اشاره می کند چنین فکری مشاهیر به عنوان Max Horkheimer, Theodor Adorno, فردریک پولاک, اریک فروم, اتو Kirchheimer لئو Lowenthal و فرانتس نویمان. بدیهی است که یک گرافیک زندگینامه هربرت مارکوزه نمی تواند آدرس فلسفی و نظری ایده از همه این متفکران در هر عمق, اما آن را می کند و تسریع کنجکاوی فکری. آن خوانندگان را تشویق می کند برای کشف گسترده ادبیات است که به طور گسترده ای در دسترس است.

از یکسو فکری و سیاسی سفر در امریکا است که به احتمال زیاد به علاقه بسیاری از خوانندگان از “هربرت مارکوزه: فیلسوف از مدینه فاضله.” کتاب معاملات خود را با مبارزات شخصی خود را در مسیر علمی به ویژه در دانشگاه برندایس و رشد قد به عنوان یک سیاسی و فکری. یکی از دانشجویان ستاره دار در دانشکده بود آنجلا دیویس که به درک با Marcuse مدل و اوایل تشویق است که آن را ممکن است به عنوان یک دانشگاهی و یک فعال و پژوهشگر. حرفه ای بعدی او اعتبار ایمان خود را در او چند وجهی استعداد.

این کتاب نشان می دهد که چگونه از یکسو به افزایش سیاسی دید در طول 1960s باعث براندیس’ رهبران و اهدا کنندگان به نوبه خود در برابر او—همه بیش از حد معمول واکنش در برابر چپ دانشگاهیان و دیگران. در سال 1964 او منتشر شده “یک بعدی مرد” قدرتمند و کیفرخواست داغدار از جامعه مدرن به خصوص در جامعه آمریکا و اقتصاد سیاسی. این است که از یکسو تاثیر گذار ترین کتاب, و اگر Thorkelson گرافیکی بیوگرافی انجام هیچ چیز دیگری باید آن را تحریک خوانندگان به هر دو نگاه در آن برای اولین بار و یا بازگشت به آن را در خطر ناک دوران اوایل قرن 21.

Thorkelson نشانی از یک کار قابل توجه از خلاصه “یک بعدی است.” به عنوان من سعی کردم به من نشان می دهد برکلی دانش آموزان چند دهه پیش آن موضوع اصلی این است که تسلیم شدن به پیچیده سرمایه داری طرح که خواسته و تقریبا به طور کامل تضمین می کند که مردم “خود را تشخیص در خود کالا; آنها پیدا کردن روح خود را در خودرو خود را hi-fi تنظیم سطح تقسیم صفحه اصلی تجهیزات آشپزخانه.” تنها چیزی که تغییر کرده است از سال 1964 است و رشد سطح سرمایهداری پختگی و سلطه. امروز محصولات الکترونیکی از جمله خیره کننده رایانه, معتاد کننده گوشی های هوشمند و بسیاری دیگر از اشکال مصرفی کنترل اجتماعی است که تقویت شرکت های بزرگ هژمونی; این محصولات که از یکسو هرگز نمی توانست تصور بیش از نیم قرن پیش, اما واقعیت عمیق تر از بیگانگی انسان یکسان است. این چیزی است که ساخته شده از یکسو subtlest و بیشتر درک مارکسیستی منتقد از وقت خود را.

در “One-Dimensional Man,” از یکسو نشان داد حقیقت اساسی مدرن غربی سرمایه داری: “تحت حکومت سرکوبگر کل آزادی می تواند به یک ابزار قدرتمند از سلطه… . رایگان در انتخابات از اساتید نیست لغو کارشناسی ارشد و یا بردگان. رایگان انتخاب از میان طیف گسترده ای از کالا و خدمات معنی آزادی اگر این کالا و خدمات اجتماعی حفظ کنترل بیش از یک عمر زحمت و ترس—که اگر آنها را حفظ بیگانگی.” مهم نیست که در تمام, آیا میلیون ها نفر از مردم در تشخیص خود بیگانگی اغلب خوش غافل که خود را “نیاز” در حال خود نیست اما صرفا تولید شده از طریق خود سطحی دلپذیر تسلیم است. شرکت های بزرگ دولتی همچنان تا حد زیادی بلامنازع.

Thorkelson همچنین نشان می دهد که چگونه از یکسو شد و هیچ صندلی نظریه پرداز. او شناسایی آشکارا و علنا با جنبش مقاومت در ایالات متحده و در سراسر کلمه ساخت و او را “تمایلی گورو” به عنوان حجم را نشان می دهد. به او نوشت: میلیون ها نفر از انسان ها از سمت چپ از جامعه مرفه نگه داشته شدند در خط “با خشونت که زنده قرون وسطی و اوایل شیوه های مدرن.” این کلمات از سال 1964 طنین طرز مرموزی در حال حاضر به خصوص زمانی که پلیس به سوء رفتار و قتل مردم رنگ تبدیل شده اند بیش از حد عادی است.

از یکسو شد و صریح در حمایت از آمریکایی های آفریقایی تبار و دانشجویان و دیگر معترضان در مخالفت با جنگ ویتنام. پس از آن او تا به حال به نقل مکان کرد UC San Diego, یک شهر شناخته شده برای آن محافظه کاری. او جذب قابل توجهی خصمانه توجه از جمله از آمریکا لژیون, Ku Klux Klan, Gov. رونالد ریگان معاون رئیس جمهور Spiro Agnew, بازیگر, جان وین و دیگر نیروهای جناح راست و مردم است. این کتاب نشان می دهد چگونه او حتی مجبور به رفتن به پنهان شدن در آن زمان یک قربانی ارتجاعی پاسخ به سیاه و سفید دانشجویی و دیگر جنبش های فراگیر جهان و مارکوزه را بی دریغ برای حمایت از آنها.

بیشتر دلسردکننده به او افزایش دشمنی از سابق خود مکتب فرانکفورت دوستان و همکاران. آدورنو به خصوص در زمان موضوع را با مارکوزه را در مخالفت با جنگ ویتنام و حمایت خود را از در سراسر جهان جنبش دانشجویی. آدورنو در برخی موارد مدل مضحك, آلمانی, استاد دانشگاه شد موضوع در پس از جنگ آلمان را به تمسخر توسط جناح چپ دانش آموزان است. در یک مورد در سال 1969 زنان دانش آموزان خود را قطع کلاس درس توسط عریان سینه های خود را و گرفتن او را با گل که Thorkelson تساوی در یک سرگرم کننده پانل در این کتاب است. برخی از صمیمی مکاتبات بین رفقای قدیمی نیز تجدید چاپ و نشان می دهد به طور چشمگیری چگونه Herbert Marcuse شد در سمت راست از تاریخ است.

در طول ارتفاع از سیاه و قهوه ای و افزایش زنان تظاهرات علیه جنگ و نژاد پرستی و تبعیض جنسی یک نیروی جدید پدید آمده که درو مارکوزه اشاره نقد. چارلز رایش یک استاد حقوق دانشگاه ییل منتشر شده به طور گسترده ای محبوب در کتاب “سبز امریکا” که اظهار داشت که جنبش جوانان که شامل تغییرات عمده ای از آگاهی اجتماعی زندگی معنویت و خروج از جریان اصلی جامعه خواهد طلیعه چیزی بودن در یک نظم جدید در امریکا و جاهای دیگر.

رایش دیدم این تغییرات در مکان هایی مانند سان فرانسیسکو Haight-Ashbury محله نیویورک روستای شرق و دیگران در سراسر کشور. این لباس های رنگارنگ, گل های غیر متعارف مدل مو, موسیقی, باز, تمایلات جنسی حتی استفاده از مواد مخدر جدید “هیپی” فرهنگ اغلب شناخته شده به عنوان “counterculture,” شیفته او. بالاتر از همه, او عاشق, خوش بینانه, روح نشأت گرفته از این افراد جوان است.

از یکسو آن را دیدم بسیار متفاوت است. Thorkelson را کتابشناسی اشاره می کند که از یکسو چاپ مقاله تحت عنوان “چارلز رایش—یک دیدگاه منفی.” او می دانست که این counterculture بود عمیقا غیر سیاسی و ارائه راه حل به جنگ ویتنام و یا هر گونه دیگر مشکلات واقعی حمله پی در پی جهان است. قبلا در “یک بعدی مرد” از یکسو هشدار داده بود از این غلط نفی: “اما چنین حالت اعتراض و تعالی دیگر متناقض به وضعیت موجود و دیگر منفی است. آنها به جای تشریفاتی بخشی از عملی behaviorism آن بی ضرر نفی و به سرعت هضم می شود با وضع موجود به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم است.”

تاریخ اعتبار خود را برداشت. این counterculture قابل پیش بینی پژمرده به عنوان یک نیروی در جامعه آمریکا است. بسیاری از شرکت کنندگان آن از سر گرفته و زندگی خود را به عنوان ستون های نئولیبرالی استقرار خود گذشته “هیپی” روز گذشته credentializing آنها به عنوان ارواح آزاد. چند متاسفانه تسلیم به مواد مخدر فرهنگ تبدیل شد و تلفات عصر در حالی که دیگران همچنان به زندگی بسیار حاشیه ای زندگی می کند. با وجود آن بینش و انتقادات, “سبز امریکا” بود کمی بیشتر از شرکت ها نسخه از شورش بزرگ.

مارکوزه در ادامه به حمایت واقعی مقاومت از جمله جنبش زنان. او در نظر گرفته آن را به عنوان مهم ترین رادیکال جنبش از زمان. او حمایت خود را دانشجو دیویس در تمام فعالیت و ناعادلانه حبس. او می نویسد: در مقدمه که “پنجاه سال بعد ما به عنوان مقابله با تداوم globalities از برده داری و استعمار همراه با تحول ساختار نژادی سرمایه داری, Herbert Marcuse ایده ادامه به فاش درس مهم. اصرار بر تصور خونین آتی حتی تحت شرایط بحرانی باقی مانده است—از یکسو به ما می آموزد—تعیین کننده عنصر از هر دو تئوری و عمل.”

دیویس کاملا حق با شماست. زمان آن رسیده است که برای یک Marcuse احیای.

tinyurlis.gdv.gdv.htu.nuclck.ruulvis.netshrtco.detny.im

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>